Toppidrett – Det finnes ingen snarveier.

 

Jeg får ofte spørsmål om treningstips og spesielt hvordan man skal trene som ung og ungdom for å bli best. Jeg hadde derfor lyst til å dele noen tanker rundt trening. Selv om det er lenge siden mitt siste OL gull i Barcelona 1992, mener jeg disse grunnelementene i trening fortsatt er gyldige. Bryting er også veldig kompleks både i forhold til styrke, utholdenhet, teknikk, spenst og akrobatikk og er derfor en idrett man får veldig mye ut av. Det kan også være noe av grunnen til at jeg blant enkelte fagpersoner ble vurdert blant de best trente på den tiden. Slikt er imidlertid umulig å sammenligne, men at vi brytere må være treningsintelligente for å lykkes og at de seks hovedprinsippene jeg her gjennomgår kan være allment nyttige, føler jeg meg sikker på. For de som kan bli litt skremt over hva jeg her skriver, så husk at jeg her skriver om å lykkes innen toppidrett, uavhengig hva man mener er etisk rett i forhold til konkurranse og treningsmengder i forhold til alder. Her forutsetter jeg at både voksne og barn holder seg innenfor sine rammer.

  1. Tilpasses trening til alder, vekst og utvikling.
    1. Skal du lykkes å bli best i en idrett må du tørre å trene mye tidlig. Fatter`n trente broren min Lars og meg knallhardt fra tidlig i barneskolen.
    2. 7 år og oppover: Kondisjonstrening bør være en basis tidlig og ligge der konstant gjennom hele karrieren. De fleste undervurderer hva vi mener om god kondisjon nesten uansett idrett. Her er det bare å legge seg høyt i mengde tidlig, med god variasjon. Selv begynte Lars og jeg raskt å ha daglige økter på over 1 mil med høy intensitet i denne alderen. Som senior løp jeg en mil ned mot 33 minutter. Det er raskt når du er 157 cm høy, har korte bein og ikke driver friidrett, og ble for meg en unik fordel som jeg kan takke tidlig fokus på utholdenhet for.
    3. 7-14 år: Den tekniske gullalder: Teknikk kombineres lett med lek.
    4. 12 år og oppover: Pubertet og hormonene blomster. Det kan utnyttes og du bygger opp en unik styrke du har glede av hele livet. Så lenge du har kyndig veiledning ser jeg ingen problemer med å begynne med frivekter tidligere (her vet jeg mange er kraftig uenig).
    5. Fra 16 år og oppover: Finne rette – og ideelle kombinasjoner tilpasset din idrett. Spesialisering må på mange måter allerede skje i «den tekniske gullalder», men fra 16 år og oppover må alt skreddersys mot din idrett.

Grunnlaget allerede fra 7 års alder og frem til 16 år er etter min mening helt avgjørende. Det er her din unike fysiske plattform blir lagt og mener man alvor må vi tørre å legge listen høyt så tidlig, ellers har vi ingen sjanse å nå verdenstoppen i de fleste idretter. Fra 16 år må du spesialisere. Jeg startet med bryting som 14 åring og hadde mistet mye av «den tekniske gullalder». Det betydde at de andre elementene i min fysiske plattform måtte kompensere for mine tekniske mangler. Når du tror du er sliten og ikke orker mer har det antagelig bare kommet halvveis av den kapasitet du faktisk har.

  1. Sett rekorder på trening.

Bror min Lars og jeg hadde konstant fokus på å sette personlige rekorder. Alt vi gjorde ble notert ned og det var kun rekorder som gjaldt. Her hadde vi aldri noen hvileskjær. Jeg registrerer at mange mener vi må skjerme barna lengst mulig fra resultater. Kanskje vi ikke skal være så engstelige for den biten. Unger er kloke og vet veldig godt om de er best, dårligst, har vunnet eller tapt. Det å ta vare på hverandre og støtte er noe helt annet og har ingenting med alder å gjøre. Sårbare er vi gjennom et helt liv.

  1. Variasjon 

Du må hele tiden lete etter variasjon og nye vinklinger. Gi litt blaffen i hva som alle mener er rett. Du kjenner din egen kropp best og må tørre å hele tiden variere. Da «lurer» du også kroppen slik at den ikke «blir vant» til bare de faste øktene. Når Lars og jeg løftet enormt med vekter trodde «ekspertene» vi var gærne og at karer som veide 50 kg ble tunge og treige av å løfte over 160 kg i benkpress. Faktum var det motsatte – Vi ble eksplosive og var helt klart før vår tid.

  1. Dra på trening for å trene ikke bli trent.

Utøvere som skylder på trenere og forbund for ikke å lykkes, vil aldri bli olympiske mestre. Det er utøverens eget og fulle ansvar for selv å være i best mulig form. Omgivelsene er selvsagt viktig som støttespillere tilretteleggere m.m. I konkurranse vil du imidlertid alltid være veldig ensom, så lær deg den følelsen først som sist.

  1. Vær unik

Du kan alltid finne på treningsformer, metoder og opplegg som ingen andre gjør. Personlig så jeg viktigheten av å ha rå kondisjon blandet med å være mental sterk. Det å stå opp kl 05.00 om morgenen og løpe en god mil før frokost flere ganger i uka i allslags vær for deretter å dra på jobb, var det nok få andre som gjorde (møtte Grete Waitz noen  ganger i Lillomarka). Her fant jeg ut at jeg både fikk til forbrenning (nå velkjent) og ble «tøff i hodet» samt disiplinert. Senere på dagen kom de vanlige øktene. Selv da var jeg ikke fornøyd og la ofte inn ekstra styrkeøkter og jeg fikk raskt et par flere økter enn de fleste samt jobbet opp mitt unike egne treningsopplegg, helt tilpasset meg og min tenkning.

  1. Disiplin
  • Aldri skoft en økt. Dødsfall og over 40 i feber kan være grunner. Personlig ble jeg europamester med totalt defekt kne. Vi teipet det helt stramt og jobbet alternativt og vant alle kamper (bortsett fra en) i sluttsekundene.
  • Alltid planlegge alt.
  • Overlat ingenting til tilfeldigheter.
  • Alltid ha fokus på å bli bedre.
  • Det du presterer i dag er for dårlig for å vinne i morgen.
  • Stol 100 % på de signaler kroppen sender deg, men det er du som er sjefen.
  • Spreng grenser minst en gang i uka og tål smerte. Etter en forferdelig tøff økt kommer ofte den helt spesielle gode følelsen.

Dette var min grunn-formel gjennom en karriere på over 20 år. Selv om jeg mislykkes i mitt siste OL for å ta et tredje OL gull (årsaken var sammensatt) i 1996, avsluttet jeg min karriere som den råeste utgaven av meg selv rent fysisk. For meg et klart bevis på at jeg aldri var fornøyd og alltid jaget nye mål og rekorder gjennom hele karrieren. Dette er toppidrett og så klart alt annet rundt må mer eller mindre forsakes. Dette er prisen, men så er det da også utrolig gøy. Alle andre varianter av treningsregimer blir mosjon og flott glede av idretten. Det skal vi heie på og jeg er utrolig fan av det, men når folk spør meg om hva som skal til for å bli best i verden har jeg ingen tro på at det er mulig uten å følge de 6 grunnprinsipper jeg styrte etter i min karriere.

Ønsker dere alle en flott tid frem mot jul. Selv har jeg stor glede av å trene som mosjonist om dagen selv om jeg ikke klarer å helt legge vekk fokus på nye perser ( selvsagt ikke mine gamle rekorder).

2 kommentarer om “Toppidrett – Det finnes ingen snarveier.

Legg til din

  1. En ærlig og god kommentar fra Jon Rønningen, som i motsetning til hva man kan tro fra en overfladisk lesning er både solidarisk og inkluderende og alt annet enn elitistisk: Hva han sier, er at “slike muligheter har du også på ditt felt!”

    Likt av 1 person

  2. 160kg i benkpress for en topp kondisjonert 50kg mann er jo helt hinsides. Det skal nesten ikke være mulig:D
    Veldig bra artikkel, men savner et avsnitt om overtrening. Mange trener hardt og mye idag, men spesielt i kampsport ser man stadig utøvere underprestere pga overtrening. Dette er mer sant desto tyngre man er. En 100kg mann kan ikke ha samme treningsmengde som en på 50kg. Periodisering av trening og peaking av form opp mot mot konkurranse er viktig.
    Ellers mange gode og viktige poeng. La barn få vinne og tape. Tren mye tidlig. Sett deg mål og være disiplinert. Ha fokus på grunnformen osv. Bra!

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: