Påske – Trening mot Veteran-VM

Etter at jeg satte meg som mål å delta i Veteran-VM har jeg kommet i gang med trening.  I tillegg har jeg både begynt i jobb samt som trener for Lambertseter bryteklubb. Jeg er veldig takknemlig for å ha fått disse mulighetene.

Styrketreningen har gått over all forventning og jeg merker at kroppen raskt blir sterkere. Styrketrening har jeg drevet siden jeg var guttunge og selv om det har vært et langt treningsopphold på grunn av min helsesituasjon, er det godt å kjenne at kroppen responderer så raskt og bra på styrketrening.

I forhold til å delta på et veteran-VM var det nok knærne som jeg var mest usikre på, men det har gått bedre enn forventet. Jeg har fått til en del treninger på Olympiatoppen, og det har vært motiverende å komme i gang med trening.

Kroppen svarer ikke helt på det hodet vil.

Utfordringen har mer blitt skulderen. Jeg har nok vært for ivrig og pådratt meg en betennelse i skulderen når jeg har startet opp med brytetrening, og må nok dessverre ikke være for ivrig nå i starten og passe på å bremse så det ikke er full gass. Rett og slett tilvenne meg gradvis å være mer og mer på matta. Jeg var egentlig godt i gang å trene bryting, så her må jeg bare akseptere at hodet nok ville mer enn hva kroppen var klar for. Det er i slike situasjoner at jeg merker at jeg er 56 år og som gammel toppidrettsutøver blir det litt vanskelig å bremse på denne måten.

Kondisjonen må trenes på brytematta og skal jeg være med i årets Veteran VM må jeg raskt komme i gang her også – jeg har riktignok tid siden mesterskapet går på høstparten.

Jeg er ganske sikker på at det er bra for oss godt voksne å ha noen mål å jobbe mot for å holde oss i gang med trening. Som tidligere aktiv bryter, blir et veteran VM et godt mål. For andre kan det være et mosjonsløp eller enkle overkommelige mål i hverdagen. Men det bør være noe vi kan strekke oss mot.

Trening bra for vår psykiske helse.

Alt henger sammen med alt og trening merker jeg er veldig bra for å holde mine utfordringer knyttet til angsten og de depressive periodene på avstand. Samtidig merker jeg at det er en utfordring å tilpasse trening til alder og form når jeg fra gammelt av er vant til, mild sagt, tøff trening. Personlige rekorder med 165 kg i benkpress og ned mot 34 minutter på å løpe en mil vil bli urørt – selv om jeg merker at resultatene på styrkeøktene øker raskt.

Blir det veteran-VM til høsten skal jeg være i sterk form, jeg stiller ikke bare for å stille opp. En slik holdning vil jeg aldri ha til et brytestevne – så blir jeg med da mener jeg alvor og skal være i skikkelig god form.

Den sunne balansen

Ellers er det flott å både jobbe som trener, ha et fast arbeid og være i gang med trening. Jeg må bare være flink til å sette grenser og også si «nei» når jeg kjenner jeg begynner å slite. Det å jobbe frem en slik sunn balanse i livet er vel noe vi alle må jobbe med, men for oss som har våre psykiske diagnoser å ta hensyn til, blir det spesielt viktig. Akkurat nå er jeg i Mehamn hvor Linda og jeg slapper av med påske og påskeferie. Ønsker dere alle en riktig flott og fin påske.

3 kommentarer om “Påske – Trening mot Veteran-VM

Legg til din

  1. Så flott Jon. Jeg trener selv tener 3 ganger ganger i uka bare for å holde meg i form. Bryting holder jeg meg bort fra da jeg ser juletrepynt for flere tusen på vært kast, men treningen holder meg bort fra smerte stillende medisiner for en gammel brytekropp på snart 70. Ønsker deg lykke til med treningen og Veteran VM og god påske til deg og dine🤼‍♂️☀️😎

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: